Week 4 en 5

8 april 2015 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Update 4

De tijd vliegt hier. Ik ben alweer bijna een maand weg. Gek dat zo’n plek snel aan je gaat hechten. Kaapstad is zo divers. Het heeft zoveel mooie plekken en er is zo veel te doen maar er is ook zo belachelijk veel armoede en rijkdom. Het contrast is gewoon heel bizar.. Wij (Lexi and Graeme mijn 2 werkgevers) brachten hun “maid” naar huis. Zij woont in een township. Townships zijn sloppenwijken waar het merendeel van de bevolking leeft. Het is letterlijk getto en savonds is het af te raden om daar in de buurt rond te lopen of zelf te rijden. We reden voor 15 minuten met de auto van Lexi en Graeme’s huis (wat echt een prachtig vrijstaande villa met zwembad is) naar de township waar iedereen in de smerigheid in krotten woont. Het contrast is echt gewoon iets dat je wel bij blijft.

Niet vorige week maar de vrijdag ervoor was het etentje met collega’s. Ik kreeg de hele vrijdag vrij om alle voorbereidingen te doen. Lexi nam me mee naar hun huis en ze had alle boodschappen gedaan. 9 personen 4 gangen en 4 uurtjes om alles klaar te krijgen. Het was wel even buffelen maar alles op tijd afgekregen. Rond 6 uur kwamen de rest van de collega’s dus voor die tijd kon ik nog even douchen. Ik sliep in de logeerkamer van dit prachtige villa. Uitzicht over de bergen, zee, strand, eigenlijk het grootste deel van Kaapstad. Het etentje was zeer geslaagd. Mega veel gin tonic (G&T), lekker champagne en mooie wijnen. Op het werk hebben we een regel. Wie het koffieapparaat aan laat staan die krijgt op vrijdag een shotje. Ik ben heel erg slecht met dat soort dingen dus die week had ik al een aantal shotjes opgespaard die opgedronken moesten worden. Kortom heerlijk gegeten, veel gedronken, gedanst en je nieuwe collega’s op een hele andere manier leren kennen.

De volgende dag hebben Lexi en Graeme mij op een dikke kater brunch getrakteerd in Muizenberg (Surfplaatsje) Heel erg lief van ze.

Zondag ben ik met een maatje voor het eerst gaan surfen. We hebben een wetsuit en board gehuurd en zijn gewoon de zee ingegaan. Gek genoeg ging het super goed! Ik kan staan! Wel een beetje wiebelig maar het gaat de goede kant op! Frieder (Duitse maatje) en ik waren zo enthousiast dat we dit als vaste prik een keer in de week willen doen.

Afgelopen vrijdag was ik vrij vanwege paasweekend. Ik heb 2 Duitse meiden leren kennen die bij Capetown magazine werken. Zij hadden via via een surf instructeur geregeld. Hij gaf ons surf les ruil dat zij een artikel zouden schrijven over hun surfschool. Prima deal. Hij gaf ons een paar tips, hoe je het beste kan staan en  hoe je de plank kan sturen. Na die tips ging ik echt als de brandweer! Ik kan nu staan, sturen, weet welke golf ik moet pakken en juist welke niet. Dat gevoel dat je op een board op een golf staat en de plank ook nog eens kan sturen is echt het vetste ooit! De eerste keer dat ik een golf helemaal naar het strand pakte was ik keihard aan het juichen!!

Na 2 uur surfen lag ik er helemaal af en samen met de meiden zijn we ergens gaan lunchen. De rest van de dag was ik een wrak….

De volgende dag zijn we met een groepje van 6 man de suicide gorge gaan doen. 17 km hike waar je van watervallen van 14 m moet afspringen. We vertrokken om 5:30 en kwamen 2 uur later daar aan. Het was heel erg fris en bewolkt. De toch wordt afgeraden bij slecht weer omdat het gevaarlijk is vanwege de wind en gladde stenen. Het was 2,5 uur door de bergen hiken voordat we bij de eerste waterval aan zouden komen. Na een uur begon het al te regenen en omdat je veel bij deze toch moest zwemmen had niemand warme kleding meegenomen omdat dat toch nat zou worden. Bij de waterval aangekomen begon het te stormen en te regenen en alle stenen werden spekglad. We zijn omgedraaid en daarna nog 2,5 uur terug. Bij de auto aangekomen was iedereen bijna doodgevroren. Gelukkig stond er een huisje met een douch waar heerlijk heet water uit kwam. Al ruzie makend hebben we om de beurt gedoucht en vervolgens in de voorverwarmde auto terug naar Kaapstad gereden. De rest van de dag was ik een wrak…..

Zondag werd ik om 9:00 door een shuttle busje opgehaald. Voor het paasweekend was ik door Lexi en Graeme uitgenodigd om bij vrienden van hun op het landhuis/wijnhuis in Franschoek te verblijven. Na een aantal uur rijden kwam ik bij een prachtig landgoed aan. Chateau Moreson http://www.moreson.co.za/  . Zij maken champagne op de originele manier van champagne maken maar dit mogen ze geen champagne noemen, omdat het niet uit die streek komt. In Zuid-afrika noemen ze het MCC (Methode Cap Classiques). Nikki de eigenaresse van de wijngaard is de beste vriendin van Lexi en daarom was ik ook welkom. Het prachtige landhuis met zwembad ligt in een dal omringd met prachtige vijgen, sinaasappel, limoen en citroen bomen. Eindeloze velden vol met druiven ranken en in de verte hoge bergen maken dit gebied echt te bizar mooi. De zon scheen vol op en voor de echte fanatiekelingen was er genoeg ruimte om met citroenen Jeu de boule  te spelen. Om 11 uur begonnen we al met G&T te drinken dat afgewisseld werk met champagne en prachtige chardonnay. Rond 3 uur gingen we lunchen maar tegen die tijd hing iedereen al in de gordijnen.

Tegen de avond werd er meer gelachen gegeten en gedronken, maar rond 9 uur ging bij mij het lampje uit. Ik sliep in een prachtig huisje dat regelrecht uit de efteling geplukt was. Een ronde toren met alle luxe voorzien. Kingsize bed, prachtige keuken en badkamer. Ik heb heerlijk geslapen en de volgende dag fris wakker geworden (niet met een dodelijke kater)

De volgende dag zijn Lexi Graeme en ik gaan lunchen bij een prachtig hotel in de buurt. Ik word door deze mensen echt mega verwend! Glaasje bubbels erbij uitzicht op de bergen. De tuin bij dit hotel zat ramvol met eekhoorntjes. Het leek wel een Disney film. Disney te gloven ;)

Deze week doe ik het een beetje rustig aan. Naja rustig aan. Ff wat meer sporten, gezond eten en opladen voor het weekend.

Ik ga naar Afrika Burn en Nikki heeft mij uitgenodigd om bij hun kamp op Africa Burn aan te sluiten, dus het plannen kan nu echt beginnen! Dit weekend ga ik met een Duitser en een Belg naar Cederberg. Een wijnstreek om lekker te hiken en te drinken.

Daar vertel ik snel meer over. Ik moet weer aan de slag…….ben namelijk op werk

Tot snel!

1. Karin:
    8 april 2015
    wat n story! Geweldig! En wat schrijf je dat leuk op.....ben blij dat je t zo leuk hebt!
  2. Ingrid:
    8 april 2015
    Ha Felix,
    Dank je wel voor je update. Ik geniet met je mee, wat een heerlijke belevenissen. Ik denk dat kite surfing ook wel wat voor je is als je terug bent in Nederland voor een waterrat als jij. Rosan heeft hier gelogeerd met de Pasen, was heel fijn en gezellig. Ze mist je heel erg.
    Veel plezier, dikke knuf en tot je volgende schrijfsel.
    Liefs
    mama